6 meglepő tény a Példabeszédek 31 derék asszonyáról

Keresztény nőként feltehetően már van legalább egy elképzelésünk. Gyakran és sokféle körben tanulmányozzák a Példabeszédek 31 „derék asszonyát”. Tulajdonképpen nem is meglepő, hiszen itt van összefoglalva, hogy milyen AZ Isten szerinti nő, és – valljuk be – bizony elég magasztos eszményképet állít elénk.

Okos, erős, hozzáértő…hajnalban kel és a lámpása még éjszaka sem alszik ki…a férje teljes mértékben megbízik benne, a gyerekei áldottnak hívják…

Megtestesíti mindazt, amilyenné a modern keresztény nő szeretne válni, sőt még többet is. Mindene megvan, mindenre képes és még egy saját fejezetet is kapott a Bibliában, hogy elmondhassa nekünk, többieknek, hogy milyen csodálatos. Bőven elég ennyi ahhoz, hogy irigykedve hasonlítgassa magát hozzá bármelyik keresztény nő. Talán ezért nem is meglepő, hogy a derék asszony elég vegyes reakciókat vált ki.

Míg néhány modern keresztény nő eszményíti őt és keményen dolgozik azért, hogy felérjen az inspiráló példához, hogy milyen is az istenfélő nő, addig mások a Példabeszédek 31-et olvasva kudarcot éreznek, és el sem tudják képzelni, hogy valaha is képesek lennének megugrani ezt a mércét, és talán nem is érdemes megpróbálni.

És mindemellett vannak olyan keresztények, akik egyszerűen nem vesznek tudomást a Példabeszédek 31 nőről, azt gondolva, hogy rájuk úgysem vonatkozik valamilyen oknál fogva (talán mert nem feleségek, nem anyák, vagy csupán azért, mert több ezer éves ez az igeszakasz.) Személy szerint én évekig próbáltam nem tudomást venni a Példabeszédek 31 nőről.

Nyilván olvastam már róla, találkoztam ezzel a szakasszal, de nem fordítottam rá sok figyelmet és nem tanulmányoztam behatóbban. Azt gondoltam: tökéletes. Esélyem se volt, hogy felérjek hozzá. És nem volt arra szükségem, hogy azzal stresszeljem magam, hogy egy ősi, idejétmúlt elváráshoz igazítsam az életemet. (Nem mintha azt gondolnám, hogy a Biblia idejétmúlt, csupán nem akartam magamat egy teljesen más kor és kultúra elvárásaihoz igazítani mindenáron.)

Miután azonban egy újabb Példabeszédek 31-ről szóló blogbejegyzés jött velem szembe, végül beadtam a derekamat. Hiszen annyi cikket és bejegyzést olvastam már a derék asszonyról, olyan sok ember véleményét…de mikor volt az legutóbb, hogy magamtól olvastam el, mit mond a Biblia a Példabeszédek 31 nőről? Mikor olvastam legutóbb a Példabeszédek 31 nőről a Bibliában?

Szóval eldöntöttem, hogy ezt fogom tenni. Elolvasom. És több érdekes dologgal is találkoztam…

1.     A Példabeszédek 31 egy férfinak íródott – nem egy nőnek.

Érdekes, amikor nőként olvassuk ezt az igeszakaszt, gyakran a 10. verstől kezdjük, ahol az Újfordítású szövegben ezt az alcímet olvashatjuk: „A derék asszony dicsérete”. Emiatt teljesen átugorjuk az első 9 verset, ami viszont az egész Példabeszédek 31-ben előkészíti a terepet annak a szövegnek, amit ismerünk. Mert ha visszamegyünk a 31:1-hez, ott rögtön láthatjuk, hogy a fejezet tulajdonképpen egy férfinak íródott (Lemúél királynak):

„Lemúél masszái király beszéde, amelyre anyja tanította.”

Tehát itt elsősorban nem arról van szó, hogy Isten személyesen szól minden nőhöz (habár az egész Biblia Isten szava). Sokkal inkább arról, hogy ezek őszinte tanácsok, amiket az édesanyja intézett Lemúél királyhoz, a fiához.

És ezért fontos ez:

2.     A Példabeszédek 31 egy nő anyai tanácsa – nem egy átfogó recept

Sok-sok igeszakasz, igevers van a Bibliában, ami konkrét instrukciókat ad arra vonatkozóan, hogyan élhetünk Istennek tetsző életet, viszont nem minden igeszakasz parancs vagy útmutatás. És bár minden igevers a javunkra szolgál valamilyen módon, a Bibliában nem minden vers íródott nekünk vagy rólunk. (Igazság szerint elég öntelt dolog lenne ezt gondolni.)

„Mit mondjak, fiam, méhemnek gyermeke, akiért fogadalmat tettem? Ne vesztegesd erődet nőkre, ne járj azokhoz, akik királyokat rontanak meg!” (Példabeszédek 31:2-3)

A Példabeszédek 31 nem keresztény feleségekhez íródott, hogy utasítsa őket, hogyan „felelhetnek meg”. Egy férfinak íródott, ösztönzésül, hogy milyen asszonyt keressen maga mellé (derék asszonyt).

Ha megnézzük a szövegkörnyezetet, az anyja tulajdonképpen ezt mondja a fiának: „Ne hozz rossz döntéseket. Ne részegeskedj. Ne hajszold a nőket. Bánj jól másokkal és találj magadnak egy rendes, istenfélő asszonyt. Ezeket a dolgokat keresd benne…”

És nem azt mondja, hogy „Keresztény nők, az alábbiak közül mindegyiknek meg kell felelnetek, hogy méltóak legyetek.”

3.     A zsidó kultúrában a Példabeszédek 31 egy dicsőítő ének

Rachel Held Evans, egy keresztény írónő az egyik könyvében többek között azt is kutatta, milyen többletjelentést hordozhatnak a zsidó szövegek, amik a ma ismert Ószövetség sorai mögött húzódnak.

„Egy zsidó barátomtól, Ahava-tól hallottam először, hogy az ő kultúrájukban nem a nők, hanem a férfiak tanulják meg a Példabeszédek 31 sorait. Memorizálják a szöveget, és eléneklik egy dicsérő énekként az életükben lévő nőknek – a feleségeiknek, lányaiknak, lánytestvéreiknek, édesanyjuknak és barátaiknak. Ahava férje minden Szabbati étkezés előtt elénekli neki a Példabeszédek 31-et.”

Ráadásul, nem csak a férfiak használják dicsérő énekként a Példabeszédek 31-et, hogy elmondják a feleségeiknek, milyen csodálatos istenfélő nők, hanem a zsidó nők is használják ezt az igeszakaszt, hogy egymást dicsérjek!

Rachel írásaiban kitér arra, hogy a „Derék asszonyt kicsoda találhat?” (Péld 31:10) kifejezés a héber “eshet chayil” kifejezésből származik, amit úgy fordíthatunk, hogy erős nő.

Szóval a zsidó nők “eshet chayil”-t zengve dicsérik egymást, amivel azt fejezik ki, hogy „Jól csinálod, szuper vagy! Igazi erős nő!”

Nagyon tetszik ez a szokás!

4.     A derék asszony egy jelképes karakter, nem egy létező személy

Fontos ezt megjegyezni – bár a kutatók nem mind értenek ezzel egyet –, a Példabeszédek 31 nő valószínűleg nem volt valós személy. Sokkal inkább tekinthetjük egy összefoglalásnak arról, hogy mik lehetnek azok a legjobb tulajdonságok, amik jellemeznek egy istenfélő nőt.

Ha az egész Példabeszédek könyvét elolvassuk, három másik jelképes szereplővel is találkozhatunk: Bölcs, Ostoba és Házasságtörő. Senki nem gondolja, hogy ez a három nő valóságos lett volna, így nyugodtan feltételezhetjük, hogy a Példabeszédek 31 nő sem volt az. Mondjuk inkább azt, hogy kiegészíti a „társaságot”.

Nem tudsz egyszerre mutatós feleség, tökéletes anya, sikeres vállalkozó és kreatív, ügyes kezű anyuka lenni? Nem vagy tökéletes? Néha hibázol és elrontasz dolgokat? Hát… üdv a klubban! Egyikünk sem az. Egyikünknek sem kell annak lennie.

5.     A derék asszony nem gyenge, passzív vagy a család szolgája

Egy másik fontos dolog, ami feltűnt számomra, amikor a Példabeszédek 31-et olvastam, hogy a derék asszony egyáltalán nem gyenge és nem is áll tétlenül a háttérben.

Úgy érzem, mi nők néha nagyon rá tudunk kattanni az alárendeltségünkre, azt gondolván, hogy a jó keresztény feleség csendben marad, megtartja a véleményét és hagyja, hogy a férje azt tegyen, amit kíván (még akkor is, ha nem ért egyet a véleményével). (Nem azt mondom, hogy sikeresek vagyunk ebben, hanem hogy úgy érezzük, ezt várják el tőlünk…)

De ha a Példabeszédek 31 nőjét figyeljük, láthatjuk, hogy ő magabiztos, erős és hozzáértő. Amikor a férje elmegy a városkapuba (ahol nagyrabecsült idősek között ül), teljes mértékben megbízik a feleségében, hogy mindenről gondoskodjon az ő távollétében.

A Bibilia azt mondja: „Ura szívből bízik benne”, „Ha az a szándéka, mezőt vásárol, keze munkájával szőlőt telepít.” és „Erő és méltóság árad róla”.

Tiszteli a férjét. Jól tükrözi őt. De továbbra is egy különálló személyiség a saját képességeivel, erősségeivel, és nem csak „családi cseléd”.

Milyen gyakran gondoljuk azt, hogy a Példabeszédek 31 nő a  tökéletes feleség és tökéletes anya megtestesítője? De nézzük csak meg, hányszor is volt megemlítve a családja.

A fejezetnek majdnem a fele (11 igevers) arról szó, hogy milyen keményen dolgozik – mind az otthonában és azon kívül is. Eközben azonban csak négy igevers említi a férjét, a gyerekeit pedig egyetlen egy!

És nézzük meg a fejezet végét – nem azt mondja, hogy „dicsérjék, amiért ilyen kedves és gyengéd anya” vagy „dicsérjék, amiért így tud kreatívkodni, miközben hibátlanul tiszta a háza is.” Hanem azt mondja, hogy: „dicsérjék tetteiért minden helyen!”. Ő a saját maga személye, a saját, egyedi, Istentől kapott tulajdonságaival és tehetségével, ami nem a családja körül forog.

6.     Több módja is van annak, hogy derék asszonnyá váljunk

Emlékszel, hogy korábban írtam arról, hogy „Derék asszonyt kicsoda találhat?” kifejezés a héber “eshet chayil” kifejezésből származik, amit úgy fordíthatunk, hogy erős nő?

Nos, az „eshet chayil” kifejezés nem csak a Példabeszédek 31-ben szerepel a Bibliában. Rachel Held Evans írónő egy cikkében ír róla, hogy Ruth könyvében is megtalálható, ahol Boáz ezt mondja Ruthnak:

„Ne félj hát, leányom, mindent megteszek érted, amit csak mondasz, hiszen mindenki tudja népem kapujában, hogy derék asszony vagy.” (Ruth 3:11)

Milyen gyakran előfordul, hogy mi keresztény nők azt gondoljuk, hogy ahhoz, hogy szuper, Istennek tetsző életet éljünk, feleségnek vagy anyának kell lennünk! Hogy valami baj van velünk, ha nem vagyunk azok!

Képzeld, Ruth élete egyáltalán nem hasonlított a derék asszonyéra!

  • Nem voltak szolgálói, annyira szegény volt, hogy Boáz földjeiről kellett összegyűjtenie a maradékokat.
  • Nem volt feleség. Nem volt anya. A férje meghalt azelőtt, hogy gyermeke lehetett volna tőle.
  • Szinte semmi saját pénze vagy más erőforrása nem volt, senki nem irigyelhette volna az életét.
  • Mégis, amikor Boáz meglátta őt, „eshet chayil”-nak nevezte – derék asszonynak, erős nőnek. És ő az is volt.

És tudod, mit? Te is lehetsz derék asszony!

Nem úgy, hogy olyan leszel, mint a Példabeszédek 31 nő. Legalábbis ő nem valóságos. Hanem ha az a fantasztikus istenfélő nő vagy, akinek Isten teremtett téged!

Nem vagy feleség? Nem vagy anya? Néha elszúrod a dolgokat? Semmi gond!

Ahelyett, hogy elcsüggedünk és elbátortalanodunk, legyünk ihletettek és buzgók! Mindannyian lehetünk Példabeszédek 31 nők – a hibáinkkal együtt. 

Fordította: Gajdos-Szilágyi Debóra











Forrás: https://equippinggodlywomen.com/homemaking/the-proverbs-31-woman-shes-not-who-you-think/

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .